De Sims

De Sims is een simulatiespel voor de PC waarin de speler levens van sims (mensen) beheert. De speler moet bijvoorbeeld letten op de behoeftes van de sim, zoals honger, hygiëne, en slaap. Ook kan de speler huizen bouwen en zelf unieke sims creëren. De Sims heeft geen vast doel. Het spel is daarom naast een simulatiegame ook een sandbox game waarin de speler enorm veel creatieve vrijheid heeft. Er zijn in totaal vier versies van De Sims uitgebracht tussen 2000 en nu. De eerste Sims-game kwam uit in 2000, de laatste game was De Sims 4 die uitgebracht werd 2014. De Sims is bedacht door de Amerikaan Will Wright, ontwikkeld door Maxis, en uitgebracht door Electronic Arts. Al sinds de eerste Sims-game was het spel een groot succes dankzij de krachtige en unieke mogelijkheden van de simulatie. De Sims-serie is daarom momenteel één van de populairste PC game franchises aller tijde.

Op deze pagina leggen wij van Gamewatch je graag meer uit over deze populaire simulatiegame. We behandelen kort de geschiedenis van De Sims, en vertellen je de belangrijkste verschillen tussen de twee meeste recente Sims-games: De Sims 3 en De Sims 4.

De geschiedenis van De Sims

De Sims (2000)

De Sims is een spin-off van het spel SimCity, een simulatiegame bedacht door Will Wright waarin de speler een virtuele stad moet onderhouden. Wright had moeite om het spel gepubliceerd te krijgen, omdat het anders was dan een traditionele game. Het spel heeft namelijk weinig vaste regels waardoor de speler niet kan winnen of verliezen. Bovendien heeft het spel geen einde. Daarom richtte Wright het bedrijf Maxis op samen met Jeff Braun en bracht zo SimCity uit in 1989. Drie jaar later waren er meer dan een miljoen exemplaren van het spel verkocht. Vanwege het grote succes van SimCity ontwikkelde Maxis nog meer simulatiespellen in verschillende genres, zoals SimAnt waarin de speler een kolonie van mieren moet beheren. Echter sloegen deze spellen niet zo goed aan als SimCity. In 1997 nam Electronic Arts Maxis over, waardoor het Will Wright in 2000 lukte om eindelijk een grotere simulatiegame uit te brengen gericht op het beheren van mensen: De Sims. De Sims werd meteen een enorm succes. Hierdoor volgde er al snel verschillende uitbreidingspakketten met nieuwe gameplay en content voor De Sims. In 2003 verscheen De Sims ook op andere platformen, waaronder de PS2, Xbox, en GameCube. Ook werden er verschillende spin-offs uitgebracht.

De Sims 2 (2004)

Vier jaar na De Sims verscheen De Sims 2 op de markt. De Sims 2 was een grote vooruitgang op De Sims. In De Sims 2 kregen sims bijvoorbeeld karaktereigenschappen en een eigen levensdoel. Ook konden spelers voor het eerst sims in zes verschillende levensstadia spelen: peuter, kind, tiener, jongvolwassene, volwassene, en oudere. Het grootste verschil vergeleken met De Sims, is dat De Sims 2 volledig in 3D is gemaakt. Ook voor De Sims 2 verschenen er door het grote succes verschillende uitbreidingspakketten, waardoor bijvoorbeeld huisdieren en seizoenen werden toegevoegd aan de game. In 2005 werd De Sims 2 voor verschillende consoles beschikbaar gemaakt en verschenen er verschillende spin-offs, zoals De Sims 2 Verhalen en De Sims 2 Op Een Onbewoond Eiland.

De Sims 3 en 4 (2009, 2014)

In 2009 verscheen De Sims 3 met als grootste update dat sims nu overal in de virtuele wereld (buurt) kunnen rondlopen, in plaats van alleen op een specifieke kavel. Hierdoor konden spelers de wereld vrij ontdekken met hun sims. In totaal werden er 11 uitbreidingspakketten uitgebracht voor De Sims 3. Ook van De Sims 3 werden verschillende spin-offs gemaakt, waarvan De Sims Middeleeuwen één van de populairste en grootste is. In 2014 kwam De Sims 4 uit. Ondanks het spel meteen een groot succes was, waren er al snel veel klachten van spelers omdat het spel veel miste, vooral ten opzichte van De Sims 3. We leggen je daarom uit wat eigenlijk de belangrijkste verschillen zijn tussen de laatste twee Sims-games.

Verschillen tussen De Sims 3 en De Sims 4

Verschillen in gameplay

Ondanks De Sims 4 al een aantal jaren uit is, zijn er toch nog altijd veel spelers die liever De Sims 3 spelen. Dit komt onder andere doordat De Sims 3 een aantal belangrijke mogelijkheden biedt die in De Sims 4 ontbreken. Natuurlijk zijn de graphics van De Sims 4 meer up-to-date, waardoor het spel er mooier uit ziet. Maar qua gameplay zijn er een aantal belangrijke elementen die De Sims 4 mist en die wel voorkomen in De Sims 3. In De Sims 3 kun je namelijk spelen in een open wereld, wat betekent dat sims overal in de wereld vrij kunnen rondlopen. In De Sims 4 kunnen sims alleen rondlopen op een kavel, zoals in De Sims en De Sims 2. In dit opzicht is De Sims 3 realistischer en biedt het spel meer mogelijkheden voor ontdekking.

Maar in een aantal opzichten is De Sims 4 ook een vooruitgang op De Sims 3 wat betreft gameplay. Sims hebben namelijk in De Sims 4 naast behoeftes ook emoties. Als een sim bijvoorbeeld geïnspireerd is door het lezen van een boek, zal deze sim sneller een hogere vaardigheid krijgen in kunst. Door dit emotie-systeem zijn de sims een stuk realistischer geworden. Toch is de gameplay van De Sims 4 nog altijd vrij beperkt vergeleken met De Sims 3. Er zijn bijvoorbeeld (nog) geen auto’s, supermarkten, of seizoenen in het spel.

De sims

Verschillen in creatie

Een ander belangrijk element dat in De Sims 4 mist, maar wel voorkomt in De Sims 3, is Create-a-Style (CAS). CAS biedt aan de hand van een kleurenwiel de mogelijkheid om elke kleur die er bestaat te kiezen om verschillende aspecten te personaliseren, zoals objecten, kleding, en muren/vloeren. Ook kun je met CAS kiezen uit een tal van texturen en patronen. In De Sims 3 is het dus veel eenvoudiger gebouwen en sims aan te passen naar eigen smaak. In De Sims 4 kun je slechts kiezen uit een aantal vaste kleuren per object, kledingstuk, et cetera.

Ook wat betreft bouwen biedt De Sims 3 in sommige opzichten meer ruimte voor creativiteit. In De Sims 3 kun je namelijk het terreingereedschap gebruiken waarmee je heuvels en dalen kunt creëren. In De Sims 4 kun je alleen maar werken met platte stukken grond. Daarnaast kun je in De Sims 3 rivieren maken en niet alleen de kavel maar ook wereld zelf aanpassen.

Echter heeft De Sims 4 ook vele voordelen ten opzichte van De Sims 3 qua creatie. Het creëren van sims is in veel opzichten uitgebreider en gebruiksvriendelijker. Je kunt het uiterlijk van je sim tot in meer detail aanpassen. Ook kun je een specifiek loopje geven aan je sim, wat het karakter van een sim meer tot leven brengt. Bouwen in De Sims 4 is ook in een aantal opzichten eenvoudiger geworden. Je kunt een huis nu in zijn geheel verplaatsen. Je kunt ook een deel van een huis eenvoudig verslepen om dat deel uit te breiden of in te korten. Het plaatsen van objecten is ook eenvoudiger. Je kunt objecten namelijk vergroten en verkleinen, en naar boven of beneden tillen.

Spin-off van De Sims

De Sims begon als spin-off van het spel SimCity. Na het verschijnen van De Sims zijn er veel spin-offs ontwikkeld voor verschillende platformen. Een populaire spin-off is De Sims Middeleeuwen die in 2011 voor PC uitgebracht werd. De graphics lijken sterk op die van De Sims 3, maar de gameplay is grotendeel anders. Het is namelijk geen sandbox game. Het doel van dit spel is om verschillende opdrachten uit te voeren met je sim om experience points (XP) te verzamelen en zo je koninkrijk uit te breiden. De speler kan in totaal tien verschillende personages spelen, zoals vorst, handelaar, priester, en spion. Tijdens het vervullen van opdrachten moet de speler wel letten op twee behoeftes van de sim: honger en slaap. De speler moet ook proberen de juiste keuzes te maken tijdens het spel om te voorkomen dat de sim dood gaat en het spel eindigt. Voor dit PC spel verscheen slechts één uitbreidingspakket, namelijk De Sims Middeleeuwen: Piraten en Adel.

Naast De Sims 3 Middeleeuwen zijn er nog vele andere spin-offs uitgebracht, waaronder ook voor consoles (De Sims 2 Onbewoond Eiland, The Urbs, MySims), en smartphones (The Sims Mobile).