The Legend of Zelda games
The Legend of Zelda – bedacht door Shigeru Miyamoto- is een franchise van Nintendo bestaande uit 22 spellen voor verschillende Nintendo (handheld) consoles. Deze Legend of Zelda games volgen allemaal het overkoepelende verhaal van het personage Link die het koninkrijk Hyrule- dat geregeerd wordt door prinses Zelda- moet redden van verschillende monsters en vijanden (zoals de dief Ganon). De eerste game in de serie, The Legend of Zelda, kwam in 1987 in Europa uit voor de Nintendo Entertainment System (NES). Ondanks de 22 Legend of Zelda games soms van elkaar verschillen qua gameplay, graphics, en verhaal, staat actie en avontuur centraal in alle spellen. De speler speelt als het personage Link die verschillende monsters moet verslaan en opdrachten moet voltooien om uiteindelijk prinses Zelda en het koninkrijk van Hyrule te redden.
The Legend of Zelda is één van de meest populaire Nintendo franchises aller tijde; de franchise heeft in totaal bijna 83 miljoen games verkocht! Wil je weten waar deze hype over gaat? Op deze pagina lees je alles over The Legend of Zelda games, zoals de geschiedenis en de nieuwste Zelda-game: Breath of the Wild. Ook lees je op deze pagina interessante weetjes over Zelda die je wellicht nog nooit gelezen hebt.
De geschiedenis van Zelda
De eerste Zelda game – The Legend of Zelda– verscheen in 1986 op de Japanse markt. Deze Zelda game is gemaakt voor de Nintendo Entertainment System en zette de toon voor alle komende games in de franchise. Verschillende personages in dit spel zoals Link, Zelda, en Ganon, alsook het koninkrijk van Hyrule, komen namelijk in ieder spel weer terug. Ook het krachtige artifact de “Triforce” speelt in iedere Zelda game een grote rol. Aangezien The Legend of Zelda gemaakt is voor de NES is deze game in 2D ontwikkeld. De speler speelt bovendien met een top-down perspectief.
Het top-down perspectief veranderde in de tweede Zelda game genaamd Zelda II: The Adventure of Link. Dit spel kwam een jaar na de eerste Zelda game uit. In plaats van met een top-down perspectief speelt de speler in dit spel met een side-scrolling perspectief– waardoor het spel in deze zin erg op Mario lijkt. Ook qua gameplay verschilt het spel met de eerste Legend of Zelda game. In plaats van verkenning, is dit spel meer gericht op vechten, waarbij Link experience points (XP) ontvangt om een hoger level te bereiken. Deze spelvorm is echter niet overgenomen door de Zelda games die hierna volgden.
Begin jaren 90 kwam de Super Nintendo Entertainment System uit en daarmee ook een nieuwe Zelda game genaamd The Legend of Zelda: A Link to the Past. In dit spel werd weer voortgebouwd op de allereerste Zelda game, maar konden er betere graphics worden gebruikt. Na de verschijning van dit spel in 1993 werden er voor het eerst Zelda games uitgebracht voor de PC: The Faces of Evil en The Wand of Gamelon. Echter waren deze games geen groot succes. De games zijn namelijk wel eigendom van Nintendo maar zijn gemaakt door een ander bedrijf dat slechte kwaliteit leverde.
In 1998 verscheen dankzij de nieuwe technologie van de Nintendo 64 de eerste Zelda game in 3D: Ocarina of Time. Sindsdien zijn de meeste games in de Zelda-franchise ontwikkeld in 3D, waardoor ontdekken in de wereld van Zelda nog leuker werd. Twee jaar later verscheen er een vervolg op Ocarina of Time, namelijk Majora’s Mask. Omdat dit spel minder uitgebreid is dan Ocarina of Time, was er minder belangstelling voor deze game. Hierna verschenen er een aantal Zelda games voor handheld consoles, waaronder voor de Game Boy Color en Game Boy Advance. Hierdoor keerde het top-down 2D perspectief weer terug.
Maar doordat Nintendo consoles steeds geavanceerder werden, keerden 3D Zelda games al snel terug. Zelda games werden steeds uitgebreider, mooier, en realistischer. Er kwamen onder andere verschillende games uit voor de Nintendo Wii, zoals Twilight Princess, Phantom Hourglass, en Skyward Sword. In 2017 verscheen de meest recente game in de serie voor de Nintendo Wii U: Breath of the Wild.
The Legend of Zelda weetjes
Het idee van The Legend of Zelda begon bij de maker Shigeru Miyamoto- ook wel bekend van de Mario en Donkey Kong franchise. Miyamoto werd geïnspireerd door de natuur in zijn woonplaats in Japan waar hij als kind vaak op ontdekking ging. Zo stuitte hij een keer in het bos op een afgelegen grot waar hij verschillende geheime gangen ontdekte. Hierdoor kreeg hij het idee om een game te maken waarin spelers zelf een natuurgebied met grotten konden ontdekken.
Veel mensen raken verward door de titel “The Legend of Zelda”, omdat de speler bijna altijd speelt met het personage Link. Bovendien gaat het verhaal vooral over het koninkrijk Hyrule. Echter had het spel in Japan eerst een meer passende naam, namelijk “The Hyrule Fantasy”. Maar omdat The Legend of Zelda als titel voor Noord-Amerika gekozen werd, werd deze titel al snel populairder en werd deze ook in Japan en andere landen overgenomen.
Is het je ooit opgevallen dat Link op het personage Peter Pan lijkt? Dat komt omdat het personage Link ook daadwerkelijk gebaseerd is op Peter Pan. Bovendien is Link’s sidekick – het kleine elfje- afgeleid van Tinkerbell.
Aangezien Miyamoto op hetzelfde moment werkte aan zowel Zelda als Mario, hebben beide spellen veel overeenkomsten. Wanneer Miyamoto een nieuw idee had, bekeek hij daarom eerst bij welk van deze twee spellen dit idee het beste paste. Zo zijn piranhaplanten in zowel Mario als Zelda games te vinden. Ook kunnen Mario en Link in de meeste spellen allebei vuurballen schieten.
Zelda: Breath of the Wild
Zelda: Breath of the Wild is de nieuwste game in de Zelda-franchise. Evenals alle Zelda games, is het een action-adventure game waarin de speler het personage Link bestuurt en het koninkrijk Hyrule moet redden door de vijand Ganon te verslaan. Maar waarin verschilt deze game vergeleken met alle voorgaande games uit de serie? Wij vertellen je graag wat over de meest unieke elementen van deze game.
Het grootste verschil is dat de speler in een zeer grote open wereld kan spelen. Link kan binnen deze wereld zowel lopen, rijden, klimmen, als paragliden. Bijna alle plekken in deze grote open wereld zijn te ontdekken. Soms heeft Link hier echter wel extra eten, wapens, of bepantsering voor nodig. Bovendien moet de speler soms creatief denken om ergens te kunnen komen. De speler kan bijvoorbeeld een boom omhakken en deze gebruiken om een grote rivier over te kunnen steken.
Door deze open wereld, is het ook mogelijk om opdrachten in een willekeurige volgorde aan te nemen en te voltooien. In voorgaande Zelda games waren opdrachten veel meer lineair. Het is hierdoor zelfs mogelijk om na het voltooien van een aantal startopdrachten meteen door te gaan naar het verslaan van Ganon om zo het spel uit te spelen. Toch wordt de speler gestimuleerd om zoveel mogelijk van de wereld te ontdekken, aangezien de speler hierdoor meer levens, betere wapens, en betere bepantsering kan krijgen. Hierdoor wordt het steeds eenvoudiger om grote monsters en Ganon te verslaan.
In Breath of the Wild hebben alle wapens een bepaalde levensduur. Wanneer een wapen gebruikt wordt, verslijt deze en gaat het wapen uiteindelijk stuk. Hierdoor moet de speler zoveel mogelijk wapens vinden. Ook moet de speler daardoor strategisch omgaan met het gebruik van wapens. De meest krachtige wapens moet de speler bijvoorbeeld niet gebruiken voor het verslaan van zwakke tegenstanders maar juist bewaren voor krachtige vijanden. Het is in dit spel daarom juist ook verstandig om zwakke wapens in je bezit te hebben, die je dan kunt gebruiken voor zwakke vijanden.